ANKO 125 jaar

Deze week bestaat de ANKO precies 125 jaar. Ter gelegenheid hiervan organiseerde de ANKO een evenement met een duidelijke boodschap: ‘Het Haar van Nederland vraagt om de professionele kapper’. ANKO-voorzitter Jan Franssen: “Wij willen mensen laten zien dat ze veel van hun kapper mogen verwachten. Professionele kappers bepalen namelijk het gezicht van Nederland.”

Onderscheid
De ANKO wijst consumenten op de professionele kapper en wilt de consument laten zien welk ambachtelijk vakmanschap nodig is om mensen goed voor de dag te laten komen. Franssen: “Er zit écht onderscheid tussen mensen die knippen zien als een namiddagse hobby en goedopgeleide vakmensen die kwaliteit leveren”.

Onthulling ‘Het Haar van Nederland’
Tijdens het event in Amsterdam onthulde presentatrice Lauren Verster ‘Het Haar van Nederland’. Dit bijzondere kapsel staat symbool voor de resultaten van een onderzoek dat de ANKO liet uitvoeren onder Nederlandse consumenten.

Leuke feitjes uit het onderzoek van de ANKO:
– 40% van alle Nederlanders heeft een slag in het haar
– 11% van de Nederlanders heeft krullend haar
– 2% van de Nederlanders heeft kroes haar
– 47% van de Nederlanders heeft steil haar
– 88% van de Nederlanders vindt een eigen stijl kapsel belangrijker dan het volgen van een bepaalde trend
– 39% van de Nederlanders laat zijn zelfvertrouwen bepalen door zijn haar

Het onderzoek laat zien dat er een hoop diversiteit is binnen de Nederlandse kapsels: 14% is lichtblond, 35% donkerblond en 34% heeft licht- tot donkerbruin haar. Waar wij zelf nogal van schrokken was dat  1 op de 10 Nederlanders helemaal nooit naar de kapper gaat….. we zouden niet weten hoe het leven is zonder kappers 🙂